Poluarea dă bătăi de cap autorităţilor de la Timişoara. După ce au scăpat ca prin urechile acului de cea mai drastică sancţiune a Uniunii Europene, care a fost la un pas de declanşarea procedurii de infrigiment, Primăria Timişoara vrea să reducă anual poluarea care poate afecta sănătatea populaţiei. În calcul a fost luat spălarea străzilor cu soluţii speciale dar şi schimbarea modului în care se circulă în oraş. Dar fără doar şi poate, transportul ecologic ar fi singura soluţie de a scăpa de nivelul ridicat al gradului de poluare.
Alexandra Popa
Timişoara este unul dintre cele mai poluate oraşe din România. Primul semnal de alarmă a fost tras chiar din anul 2010, când Comisia Europeană a fost la un pas de declanşarea procedurii de infrigiment pe motiv că oraşul este foarte poluat şi pune în pericol sănătatea publică. Mai exact, măsurătorile realizate de staţia de monitorizare arăta în medie o cantitate de 60 de micrograme de particule de praf în aerul respirabil. Asta în condiţiile în care Organizaţia Mondială a Sănătăţii a stabilit că în aer pot fi maxim 40 de micrograe de particule de praf. Orice depăşire poate duce la îmbolnăvirea gravă a polulaţiei. Viceprimarul municipiului Timişoara Dan Diaconu recunoaşte că ani la rând, oraşul de pe Bega a fost unul dintre cele mai poluate oraşe europene. „Într-un top mai vechi al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, Timişoara era în primul sfert al oraşelor cel mai poluate din Europa” arată Dan Diaconu.
Edilul din Timişoara susţine că de atunci s-au făcut eforturi astfel încât, nivelul de poluare să scadă şi astfel să nu mai fie pusă în pericol sănătatea oamenilor. Cu toate acestea, mai sunt multe de făcut pentru ca oraşul să scape de poluarea care le dă bătăi de cap din ce în ce mai mult autorităţilor. Dacă în 2010 staţia de monitorizare a particulelor de praf în aerul respirabil înregistra între 85 şi 90 de depăşiri, în 2012, numărul depăşirilor a scăzut foarte mult. „Pot să spun că situaţia s-a schimbat în bine după ce am preluat controlul staţiei de monitorizare. Anul trecut am avut o singură depăşire a limitei maxime de poluare iar în acest an am avut tot o depăşire” mai spune viceprimarul Diaconu.
Pentru a scădea nivelul de poluare, administraţia locală de la Timişoara a început să spele străzile cu o soluţie specială care nu mai permite prafului să se ridice în atmosferă. „În acest moment RETIM, firma care are în atribuţii curăţenia din Timişoara, a pornit încă din luna februarie programul de spălare a străzilor. Vremea a permis acest lucru iar spălarea se face cu o soluţie pe bază de calciu care stabilizează praful. Asta este şi principala noutate pe care Timişoara o aduce în România şi este principalul motiv pentru care am reuşit să scădem nivelul de praf din atmosferă” susţine Dan Diaconu.
Pentru a scădea poluarea şi a reduce numărul de îmbolnăviri care au la bază nivelul ridicat al particulelor de praf din atmosferă, autorităţile timişene trebuie să implementeze şi alte programe. În condiţiile în care oraşul îşi propune să devină şi capitală culturală europeană în anul 2021, Timişoara are nevoie de un transport ecologic. Acest program, potrivit normelor Uniunii Europene, trebuie să reducă gradul de poluare pe de o parte, iar pe de altă parte să scadă nivelul de energie consumat, astfel încât, oraşul să asigure o calitate cât mai bună a aerului. Iar pentru aceasta, pe masa administraţiei se află un program de eficientizare a transportului în comun. Achiziţionarea de mijloace de transport ecologice, care să consume cât mai puţină energie electrică ar putea fi una dintre cele mai eficiente soluţii adoptate de autorităţile din Timişoara. Asta cu atât mai mult cu cât, Uniunea Europeană încurajază folosirea trasportului public ecologic şi astfel oraşul are şansa de a deveni mai curat şi mai sănătos. Acest lucru rămâne însă la mâna autorităţilor actuale, care trebuie să decidă cum va arăta Timişoara peste cinci ani, peste 10 ani şi chiar peste 20 de ani.
17 comentarii »